بقول يارب

بسم الله الرحمن الرحيم
اخوكم فى الله احمد من مصر
ولكن اريد ان اطرح عليكم موضوع انا هنا فى مصر اعمل ولدى وظيفة وعندى كل امكانيات الحياة شقة وهكذا
ولكن المشكلة انى مرتبط والحمدلله بانسانة على خلق ودين واحبها من كل قلبى وهذة الانسانة لاتستطيع ان تفارق بلدها
وانا بالنسبة لى لايهم انى انا ان افرق بلدى من اجلها واعيش معها فى بلدها
وهذا شىء يشرفنى
ان اعيش واستقر بموطنكم ولى الشرف بذلك
ولكن المشكلة يا اخوانى واخواتى
هل ساجد عمل وسكن اقدر ان استر نفسى واهل بيتى فية
واقولها لكم بصراحة انا على استحياء ان اطلب منها تلك الاشياء السابقة
فانا بجد محتار
واسئل ربى ان يفرجها من عندة

السلآم عليكم
أهلآ بيك أخي أحمــد
::
بالنسبة للوظيفــة ...فهذآ مرتبط بطبيعة عملك ... و ارى ان تضمــن العمل قبل ان تسافر الى الجزائر
و السكــن ...صعب شوي و لكن ممكــن ..عن طريق الايجآر ..
واقولها لكم بصراحة انا على استحياء ان اطلب منها تلك الاشياء السابقة
بالعكـس اخي ... فأهل زوجــة هم الذين يستطعون ان يسآعدوك ... بايجآد وظيفــة ..و سكــن
أرى انك تصآرحهآ سيكون أفضل فكل مآتفعلهـ من أجلهآ ... و يمكــن ان تبوح لهآ لهآ باشغآلك بطريقة غير مباشرة ..
و اكيد ستتفهمك

اشكرك اختى الصالحة
جداجدا

ارواح وكلش ساهل رانا هنا خاوتك ونساعدوك كي تبغي تجي راسلني على السكايب ونعطيك المعلومات وارواح

ياريت لو تكلمنى دة ايملى
ahmedzoer
على السكايب

اولا انا برحب بك اخى فى الجزائر وانت حتلائى نفسك هنا وسط اهلك ومش حاتحس بالغربة
لكن بالنسبة للشغل بصراحة صعب ...انا والدى استاذ رياضيات ثانوى وقديم لكنه مصري ووالدتى هى اللى جزائرية المهم لما جينا هنا بئالنا 3سنوات ولسا بابا ماخدش الجنسية ومش بيشتغل غير اعمال حرة دروس خصوصية بس يعنى....وقالولو انه ما يقدرش يشتغل فى منصب حكومى قبل ما ياخد الجنسية الجزائرية...لكن حضرتك ممكن تشتغل اعمال حرة لو حضرتك رجل اعمال مثلا يعنى
المهم جميع المناصب الحكومية مش بتشغل الا الحاصلين على الجنسية الجزائرية فقط وبما انك سوف تصبح زوج مواطنة جزائرية فسوف تحصل على الجنسية فى خلال 3سنوات او4
انا عارفة طولت عليك فى الكلام المهم الجزائر كلها ترحب باهل مصر لانهم اشقاء.........وشكرا

آخر تعديل:
لإعلاناتكم وإشهاراتكم عبر صفحات منتدى اللمة الجزائرية، ولمزيد من التفاصيل ... تواصلوا معنا
العودة